Με την παρουσία του Κωνσταντινουπολίτη υπουργού Παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου πραγματοποιήθηκε στις 30/1/2019 στο Πνευματικό Κέντρο Κωνσταντινουπολιτών συζήτηση που συνδιοργάνωσαν τα σχολικά σωματεία Ζαππείου, Ζωγραφείου, Ιωακειμείου και Κεντρικού Αθηνών.
Στην ενδιαφέρουσα αυτή συνάντηση για το μέλλον της Παιδείας της Πόλης παραβρέθηκαν Κωνσταντινουπολίτες, ο υπουργός Παιδείας όπως προαναφέραμε, η κ. Μάρθα Σαμαρά ως εκπρόσωπος του βουλευτή της ΝΔ κ. Γιώργου Κουμουτσάκου, ακαδημαϊκοί, εκπαιδευτικοί που δίδαξαν στα ομογενειακά σχολεία, μέλη του Δ.Σ. της Οι.Ομ.Κω. εκπρόσωποι σωματείων και η εφημερίδα μας.
Την εκδήλωση άνοιξε καλωσορίζοντας τους επίσημους και το κοινό ο γνωστός δημοσιογράφος, απόφοιτος του Ζωγραφείου Λυκείου κ. Μανώλης Κωστίδης, που ήταν ο συντονιστής. Παρουσίασε τον εαυτό του και γνωστοποίησε τον χρόνο ομιλίας που είχε στη διάθεσή του κάθε ομιλητής.
Ο Πρόεδρος των Ζωγραφειωτών κ. Νίκος Κόλμαν, διάβασε τον χαιρετισμό του Οικουμενικού Πατριάρχη και το μήνυμα και τις ευχές για καλή επιτυχία του Μητροπολίτη Προύσης κ. Ελπιδοφόρου Λαμπρυνιάδη, Προέδρου του Διευρυμένου Συμβουλίου Παιδείας.
Ακολούθησαν με σύντομους χαιρετισμούς Πρόεδροι και εκπρόσωποι των σχολικών σωματείων οι κ.κ. Θεοφάνης Βασαγιώργης, Αιμιλία Θεμοπούλου, Όλγα Χάρτμαν, Νίκος Κόλμαν. Δεν υπήρξε εκπροσώπηση από τον Σύνδεσμο Ιωακειμειάδων.
Κύριοι εισηγητές, με τη σειρά που ακούστηκαν, ήταν:
– Η καθηγήτρια του Πανεπιστήμιου Κωνσταντινούπολης κ. Έρση Αμπατζή- Κάλφογλου, της οποίας την εισήγηση διάβασε η κ. Όλγα Χάρτμαν, μιας και δεν μπόρεσε να παρευρεθεί.
– Ο διευθυντής του Ζωγραφείου Λυκείου κ. Γιάννη Δεμιρτζόγλου, του οποίου τον χαιρετισμό διάβασε ο καθηγητής της Γερμανικής Σχολής κ. Άρης Μπίρνταχας, μιας και δεν μπόρεσε να παρευρεθεί.
– Ο αναπληρωτής Συντονιστής Εκπαίδευσης στο Γενικό Προξενείο Κωνσταντινούπολης κ. Σταύρος Χ. Γιωλτζόγλου.
– Ο αναλυτής-συγγραφέας κ. Βασίλης Κυρατζόπουλος, με παράλληλη προβολή της εισήγησής του.
– Ο ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ και πρόεδρος της Οι.Ομ.Κω. κ. Νίκος Ουζούνογλου.
– Η παιδίατρος και πρόεδρος της Εφορίας του Ζαππείου Παρθεναγωγείου κ. Βασιλική Πετρίδου, η οποία πρόβαλε φωτογραφίες από τις σχολικές δράσεις του Ζαππείου.
– Ο καθηγητής Κβαντικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου Βοσπόρου κ. Γιάννης Σκαρλάτος. Την εισήγησή του διάβασε ο κ. Νίκος Κόλμαν, μιας και δεν μπόρεσε να παρευρεθεί.
Στις εισηγήσεις ακούστηκαν οι απόψεις όλων των συναρμοδίων φορέων, οι οποίοι έθεσαν πολλά, σοβαρά θέματα της παιδείας, της οργάνωσης, του μέλλοντος των ομογενειακών εκπαιδευτήριων στην Πόλη. Είναι γνωστό ότι οι γνώμες των εισηγητών δεν συγκλίνουν σε πολλά σημεία παρά τις μέχρι τώρα συζητήσεις τους, καθώς και τις υποδείξεις που τους προτάθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας.
Ορισμένα θέματα μεταξύ των πολλών που εκτέθηκαν είναι:
– Να διατυπωθούν τεκμηριωμένες προτάσεις από τους αρμοδίους πριν γίνει οποιαδήποτε κίνηση.
– Η ελληνομάθεια, η μάθηση και ενίσχυση προσχολικά της ελληνικής γλώσσας στα παιδιά που είναι από την Αντιόχεια και σε παιδιά προερχόμενα από μικτούς γάμους.
– Το καυτό ζήτημα που συζητείται τον τελευταίο καιρό για το σύστημα κάθε σχολείο και βαθμίδα ή λειτουργία ενός μόνο εκπαιδευτηρίου για όλες τις βαθμίδες.
– Η αξιολόγηση των καθηγητών και των διευθυντών σε τακτά χρονικά διαστήματα.
– Αυστηρότητα στη βαθμολόγηση και αξιολόγηση των μαθητών.
– Επιστημονική αξιολόγηση της σημερινής κατάστασης πριν γίνουν οι απαιτούμενες αλλαγές.
– Διατήρηση όλων των βαθμίδων του Ζαππείου, με τη σχετική άδεια που διαθέτει.
– Βαθμολόγηση κανονικά του μαθήματος των ελληνικών στον προβιβασμό των μαθητών.
– Λειτουργία του Διευρυμένου Συμβουλίου Παιδείας.
– Πρόσληψη καθηγητών μέσω δημόσιας προκήρυξης και όχι από τις διευθύνσεις των σχολείων.
– Επαγγελματικός προσανατολισμός και βασική κατεύθυνση των μαθητών από την 9η τάξη.
– Οργάνωση ενισχυτικών μαθημάτων για προετοιμασία εισαγωγής στα ΑΕΙ της Τουρκίας.
– Ο αριθμός μαθητών ανά τάξη.
– Συγκρότηση ειδικού ταμείου ομογενειακής παιδείας.
– Εκπαίδευση μέσω διαδικτύου.
– Η εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια στην Ίμβρο.
– Οικονομική βοήθεια των εκπαιδευτηρίων από τα βακούφια.
– Λύση του προβλήματος διαρροής μαθητών σε ξενόγλωσσα εκπαιδευτήρια λόγω αποστάσεων.
– Λειτουργία της Θεολογικής Σχολής Χάλκης.
– Πρόταση για άνοιγμα νηπιαγωγείου στην Αντιόχεια.
– Ζητήματα που έλυσε η Οι.Ομ.Κω. μέχρι τώρα σε θέματα εκπαίδευσης.
– Διδασκαλία καθηγητών σε δύο σχολεία ταυτόχρονα.
– Συνεργασία με τους γονείς για την απόδοση των παιδιών.
Τελευταίος μίλησε ο υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου, ο οποίος ξεκίνησε λέγοντας ότι είναι δύσκολο να βρίσκεται κάποιος ανάμεσα σε δυο ρόλους, του υπουργού και του Κωνσταντινουπολίτη. Τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι είναι χαρακτηριστικό της ελληνικής κουλτούρας, ότι ο καθένας έχει άποψη για την Παιδεία, πράγμα που δεν γίνεται αλλού, και αυτό δεν μπορεί να φέρει συγκλίσεις. Όταν μετά από συζήτηση παίρνουμε μια απόφαση, την εφαρμόζουμε. Όποιος δεν θέλει να την εφαρμόσει, παραιτείται. Δεν μπορεί να μην υπάρχει κάποια προϊστάμενη αρχή που για κάτι που αρχικά έχει συζητηθεί –ακόμα και αν είναι λάθος– να έχει τη δυνατότητα να το αποτιμήσει μετά από καιρό. Είναι, είπε, θέμα δημοκρατικής λειτουργίας. Ανέφερε ότι δεν μπορούμε να μιλήσουμε για το μέλλον της εκπαίδευσης αν δεν μιλήσουμε για το μέλλον των Ρωμιών και έθεσε το θέμα το πως θα είναι στην Πόλη μετά από 25 χρόνια, πράγμα που όπως είπε δεν εξαρτάται από την εκπαίδευση, αλλά από πολλούς παράγοντες τους οποίους απαρίθμησε. Τελείωσε θέτοντας σε όλους ότι το σχολείο δεν σου μαθαίνει μόνο γράμματα, αλλά είναι ο θεσμός που σε κοινωνικοποιεί και αυτό είναι το σοβαρό, γιατί με λίγα παιδιά στο σχολείο αυτός ο στόχος δεν είναι εφικτός. Ας δούμε λοιπόν πως θα αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα.
Ο κ. Κωστίδης ευχαρίστησε τον υπουργό και τους εισηγητές και ζήτησε ερωτήσεις από το κοινό.
Στάθης Αρβανίτης- Εφημερίδα ο Πολίτης - Μάρτιος 2019